OUR BLOG

22 Čvc 2014

5 důvodů proč nedělat pro kámoše vůbec nebo zadarmo

Dost možná to znáte sami, jenom v tom svým. U mě to vypadá třeba takhle: „Nazdar Luke, pocem kamdeš kamaráde, ty prej umíš zařídit nějakej ten marketing, potřebujem webovky a taky dobrý vínko, no to víš, to my pijeme u nás a né málo. Však my se vždycky domluvíme, viď že jo. Takže bychom něco vymysleli, co říkáš“? Většinou na první dobrou říkám, že v tomto duchu to moc nevidím a dnes sem pověsím pár důvodů, proč. Malokterý „kámoš“ totiž chápe širší souvislosti a zpravidla bohužel většinou platí, že:

1. Kámoš očekává nestandardně nízkou cenu. Přece byste mu nedali tu klientskou, „no že jo, kamaráde..“ A to je první kámen úrazu. Vaše energie nad projektem bude úplně stejná, jako na tom „čistě klientském“, jenom tady budete dělat za půlku. V mezičase vám tak logicky uteče kšeft „plnotučnej“. Když vás to přímo neotráví, radost to asi nenadělá a možná si ve slabé chvilce řeknete, „už aby to bylo“.

2. Kámoš očekává nadstandardní výsledky. Není přece možné, že byste ty společně strávené roky na výšce nepřevrátili v něco naprosto úžasného a jedinečného. Je možné, že skutečnost, že vás do kšeftu přesvědčil, považuje za největší úspěch minulého měsíce. Jinými slovy si myslí, že jste v tom prostě víc osobně než pracovně, a proto má často nepřiměřená očekávání, v důsledku čehož „otravuje“ mnohem víc než běžný klient (ano, ten co platí dvojnásobek). „Chápu kámo, že je víkend, ale…“

3. Kámoš nedodržuje pravidla hry a je to v pohodě. Emaily, odpovědi nebo podklady dodává pozdě nebo nekompletní a zdůvodní to tím, že nestíhá. „Ty to určitě chápeš, vždyť taky podnikáš.“ Tohle by si klient nedovolil, protože prostě ví, že byste mu to účtovali. Kámoš bohužel ví, že jemu paravděpodobně nebudete, hřeší na to, projekt se natahuje a neposouvá se. Jakmile jde o jeho chybu, musíte mít pochopení. Jakmile jde o vaši, už to může vnímat jinak.

4. Jakmile není z vaší strany něco cajk, kámoš je rozhořčen a okázale prská. Tady je to jiná. Ve čtvrtek vám dost možná zavolá „Hele, jak to vidíš, zítra je pátek, stíháš to jak jsme se bavili?„, a považuje to za naprosto normální. Pokud se vám nepodaří plnit jeho představu na 100%, dělá okázalá gesta a rozhodně si nezapomene postěžovat u vašich společných známých. Atmosféra hořkne.

5. Kámoš se považuje za vašeho nejlepšího klienta. Za to, že vám dal sebemenší zakázku mu patří váš neskonalý respekt a pokaždé, když bude něco potřebovat příště, tak bystě měli být k ruce. Jakmile mu řeknete, že nestíháte, stane se z vás dost možná nevděčník co zapomněl, jak to bylo tenkrát.

Čtu to po sobě a přiznávám, zní to děsivě. Znamená to, že byste pro kamaráda neměli hnout brvou? Vůbec ne! Jenom si je třeba předem uvědomit, jestli je to člověk, který chápe pravidla hry a rozumí tomu, že „jde jenom o práci“ (on přece taky někde pracuje), nebo střelec, který je zvyklý, že mu známý v pneuservisu přezuje vždycky zadarmiko. Když jde o ten první případ, spolupráce bude klapat a obě strany si to užijou. Pokud jde o ten druhý, říkám, rychle pryč, zamluvte to a raději jdetě na pivko.

Pak je tu ještě jedna možnost. Projekty, které jsou „pro dobrou věc“ a nebo vás baví, protože jsou vyloženě nekomerční, osobní nebo vás něčím posunou „na cestě“, podpořte svou troškou do mlýna, máte-li čas. Vždycky ovšem zadarmo, jde o investici a od začátku je jasné, že se věci budete věnovat, až si „odpracujete to svoje“. Vztahy tak zůstanou naprosto v rovině a výsledek je často lepší, než když by v tom lítaly faktury. Taková je moje zkušenost.

trnka

Write a Reply or Comment